BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 1, 2009

AKTIVITI 11; TUGASAN 2; JURNAL

Kajian Tindakan Kaunseling Sekolah; Satu Kajian Kes.

Kesan Penggunaan Gambar Dan Prompt Keatas Tulisan Murid. Kajian Tindakan Oleh Pelajar Siswazah Di Universiti Negari Carlifonia, Northfidge

Kajian Tindakan Terhadap Pembangunan Kurikulum ‘Penjagaan’ Di Taiwan: Bahagian II

Marilyn Joshua

Leslie Luck and Linda Webb

Jane Lee-Hsieh et, al.

Kaunselor di sekolah diberi tekanan untuk membuktikan bahawa mereka juga berperanan dalam meningkatkan prestasi akedemik pelajar melui program-program yang dilakukannya. Program tersebut memerlukan intervensi bagi memastikan ia sesuai dengan keperluan pelajar dan boleh menunjukkan perbezaan pencapaian antara pelajar.

Mengajar murid untuk menulis seringkali memberikan masalah kepada guru. Proses menulis dipengaruhi oleh faktor-faktor yang pelbagai, seperti sikap kanak-kanak terhadap penulisan, minat terhadap satu-satu topik, latar belakang pengetahuan dan pengalaman. Terdapat banyak strategi yang digunakan oleh guru untuk memastikan murid tersebut boleh menulis. Gambar dan visual yang lain adalah popular kerana gambar menjana idea murid untuk menulis tentang apa yang difikirkannya kerana gambar menjana idea murid untuk menulis tentang apa yang difikirkannya, adakah ianya betul? Adakah menulis prompt yang disertakan oleh gambar selalu berkesan dalam membantu murid dalam proses menulis?.

Beberapa tahun sebelumnya, pelajar jururawat kurang mahir dalam latihan penjagaan. Oleh yang demikian, pada tahun 2002, pengkaji membangunkan satu korikulum khusus tentang perkara ini (penjagaan). Ia mengandungi 6 jam kredit yang ditawarkan pada tahun pertama, ketiga dan keempat termasuk aktiviti luar seperti hadiri seminar dan buat kerja amal.

No comments:

Post a Comment