BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 22, 2009

AKTIVITI 7: KELEMAHAN P&P

Pengalaman Individu


  1. subjek perd menjurus lbh kpd fakta yang memerlukan pelajar menghafal berbanding dr memahami isi
  2. guru lebih mengutamakan / fokus untuk habiskan silibus
  3. pelajar menjadi cepat bosan dengan kaedah tradisional yg digunakan


Nurul Syuhaiza



  1. Subjek KHB memerlukan pelajar mencipta banyak projek, oleh itu, pelajar akan merasa yang tidak berkebolehkan akan merasa bosan.
  2. Memerlukan guru yang betul-betul kreatif dalam penghasilan projek.
  3. Pelbagai kategori projek boleh menyebabkan pelajar sukar untuk melaksanakannya. Cth, pelajar yang berkemahiran bertukang tetapi tidak berkemahiran dalam bidang jahitan.


Mohd Ery Johaizal Ramli



  1. Terlalu banyak fakta / pembacaan
  2. Memerlukan guru yang kreatif (penggunaan teknik mengajar yg tidak membosankan)
  3. Hanya option (perdagangan) menyebabkan skop atau ruang lingkupnya agak kecil
  4. Kelemahan 4: tidak berapa mendapat pilihan di hati pelajar2 yg tidak menyukai kamahiran / pembacaan


Sumaiyah



Pengalaman Pasukan


  1. Teknik pengajaran guru yg membosankan (aktiviti terhad-terlalu banyak menyalin nota)
  2. pengajaran yang diajar lebih kepada teacher-centered
  3. alat/perkakas yang tidak mencukupi
  4. penggunaan peralatan multimedia yg terhad



Pengalaman Pasukan Luar


  1. penggunaan BBM tradisional (kad manila / dam ular)
  2. terpaksa menghabiskan silibus
  3. bosan dengan subjek perdagangan kerena memerlukan pembacaan
  4. pelajar tak nampak gambaran sebenar transaksi yg berlaku di dalam dunia sebenar perniagaan. pelajar cuma tahu urusan jual beli sahaja



Literatur Review


Jurnal


Integrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Oleh
Dr. Rusmini Ku Ahmad


Mempelajari bagaimana menggunakan komputer belum mencukupi untuk membolehkan guru menggabungkan teknologi dalam P&P.Elemen yang penting dalam mengintegrasi teknologi ialah pemahaman guru terhadap isi pengajaran dan implikasi berhubung dengan teknologi.
Peranan guru dalam mengintegrasikan ICT terlibat dalam semua peringkat proses pembelajaran bermula dari persediaan sebelum pengajaran, semasa dan penilaian selepas sesi P&P. Kegagalan guru dalam membuat perancangan yang teliti akan merugikan pelajar dan menjadikan proses P&P kurang berkesan.

No comments:

Post a Comment