BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, October 29, 2009

Aktiviti 2: Abstrak Journal

Tajuk Journal:


KESAN PENGGUNAAN GAMBAR DAN PROMPT KEATAS TULISAN MURID. KAJIAN TINDAKAN OLEH PELAJAR SISWAZAH DI UNIVERSITI NEGARI CARLIFONIA, NORTHFIDGE



Sembilan Pelajar Siswazah (Penyelidik-Guru) dengan purata enam tahun pengalaman mengajar (1-15thn) menyertai kajian tindakan untuk mengkaji pengaruh penggunaan alatan bantuan visual (gambar) ke atas kemahiran menulis kanak-kanak. Sejumlah 165 murid awal persekolahan terlibat dalam dua fasa projek kajian. 83 lelaki dan 82 perempuan tadika hingga Gred ke-2.

Data menunjukkan apabila guru memilih tugasan menulis sebagai salah satu cara untuk meningkatkan kemahiran menulis, adalah penting bagi mereka mengetahui sama ada prompt sahaja ataupun secara bersama gambar lebih memberi manfaat kepada mereka.

Untuk younger student dan kemungkinan, pelajar bahasa kedua, gambar memberikan bantuan dalam kemahiran menulis dan lukisan. Bagaimanapun selepas tadika, gambar bersama prompt tidak memberikan kesan yang positif dapa penulisan mereka.

Pengkaji telah menyimpulkan bahawa bahawa walaupun gambar boleh menyediakan konteks dan maklumat kepada pelajar di semua peringkat umur untuk menulis, ia boleh menyekat kreativiti mereka. Ini adalah hasil dapatan yang tidak dijangka; kerana faktor-faktor yang mempengaruhi tulisan mereka adalah latarbelakang, pengalaman dan pengetahuan yang sedia ada dalam Bahasa Inggeris pelajar itu sendiri.





KAJIAN TINDAKAN KAUNSELOR SEKOLAH: CONTOH KAJIAN KES
Leslie Luck.


Pencapaian pelajar yang menghadiri program intervensi Kemahiran Pelajar Berjaya (Student Success Skills) yang berkaitan dengan kaunselor sekolah dikenalpasti. Pelajar Gred 4 dan 5 terlibat dalam kajian ini. Pencapaian hasil dikira menggunakan Ujian Penilaian Komprehensif Florida (Florida Comprehensive Assessment Test). Pelajar yang terlibat dalam intervensi menunjukkan peningkatan yang tinggi dalam skor bacaan dan matematik daripada pelajar lain di daerah tersebut. Penulis menerangkan bagaimana perkongsian memprebaiki pencapaian pelajar seterusnya dapat mengurangkan tugas kaunselor sekolah dalam menyediakan program kaunseling sekolah sebagai satu penghargaan yang lebih besar dan hormat kepada kaunselor sekolah tersebut.



ACTION RESEARCH ON THE DEVELOPMENT OF A CARING CURRICULUM IN TAIWAN: PART II
Jane Lee-Hsieh et, al.

Artikel ini menyatakan pembangunan, rekabentuk, pelaksanaan, dan penilaian untuk membangunkan kurikulum bagi kursus tahun 3 bagi jururawat di Taiwan yang mengambil masa 5 tahun pengajian. Kursus tersebut, bertajuk Aplikasi Konsep Penjagaan (Caring) di ajar kepada lebih 800 pelajar oleh lebih 16 tenaga pengajar daripada pelbagai jabatan. Pengajar menghadiri bengkel dan seminar dan mereka bentuk bahan dan strategi pengajaran. Strategi pengajaran termasuk role modeling, dialog, perbincangan, journaling, simulasi, membaca, dan projek yang melibatkan pelajar mengaplikasi caring skil di luar bilik darjah. Pelajar di nilai oleh pesakit dalam latihan klinikal menggunakan borang Caring Behavior Measurement, yang dinilai menggunakan kaedah analisis kualitatif (maklumbalas pelajar). hasil mendapati, maklumbalas terhadap kandungan kursus dan kaedah pengajaran adalah positif. Pesakit secara umumnya menyatakan bahawa pelajar menunjukkan prestasi yang baik dalam tingkahlakunya. Kajian menunjukkan bahawa dengan kurikulum dan strategi pengajaran yang sesuai, pelajar boleh belajar kemahiran penjagaan dengan sempurna.

TUGASAN 2: ULASAN JOURNAL 3

ACTION RESEARCH ON THE DEVELOPMENT OF A CARING CURRICULUM IN TAIWAN: PART II
Jane Lee-Hsieh et, al.

Artikel ini menyatakan pembangunan, rekabentuk, pelaksanaan, dan penilaian untuk membangunkan kurikulum bagi kursus tahun 3 bagi jururawat di Taiwan yang mengambil masa 5 tahun pengajian. Kursus tersebut, bertajuk Aplikasi Konsep Penjagaan (Caring) di ajar kepada lebih 800 pelajar oleh lebih 16 tenaga pengajar daripada pelbagai jabatan. Pengajar menghadiri bengkel dan seminar dan mereka bentuk bahan dan strategi pengajaran. Strategi pengajaran termasuk role modeling, dialog, perbincangan, journaling, simulasi, membaca, dan projek yang melibatkan pelajar mengaplikasi caring skil di luar bilik darjah. Pelajar di nilai oleh pesakit dalam latihan klinikal menggunakan borang Caring Behavior Measurement, yang dinilai menggunakan kaedah analisis kualitatif (maklumbalas pelajar). hasil mendapati, maklumbalas terhadap kandungan kursus dan kaedah pengajaran adalah positif. Pesakit secara umumnya menyatakan bahawa pelajar menunjukkan prestasi yang baik dalam tingkahlakunya. Kajian menunjukkan bahawa dengan kurikulum dan strategi pengajaran yang sesuai, pelajar boleh belajar kemahiran penjagaan dengan sempurna.



PENGENALAN DAN PERNYATAAN MASALAH


Beberapa tahun sebelumnya, pelajar jururawat kurang mahir dalam latihan penjagaan. Oleh yang demikian, pada tahun 2002, pengkaji membangunkan satu korikulum khusus tentang perkara ini (penjagaan). Ia mengandungi 6 jam kredit yang ditawarkan pada tahun pertama, ketiga dan keempat termasuk aktiviti luar seperti hadiri seminar dan buat kerja amal.



OBJEKTIF KAJIAN


Objektif kajian tindakan ini adalah:

  1. untuk meninjau (review) dan menambahbaikl konsep pengajaran bagi subjek tahun satu, iaitu Pengenalan kepada Penjagaan, yang menfokuskan kepada perkembangan dan pencapaian kemahiran penjagaan secara peribadi.

  1. Menperkenalkan konsep penjagaan dalam konteks sosial dengan membangunkan kemahiran penjagaan baru untuk remaja, dewasa orang tua, individu yang tidak mempunyai jaringan sosial, masyarakat yang berbeza budaya, dan persekitaran semula jadi.



SAMPEL DAN SETING KAJIAN


Melibatkan 800 pelajar dengan 16 orang instraktur pelatih daripada pelbagai jabatan. Kajian ini menglibatkan peserta-peserta kajian tindakan untuk meningkatkan dan mengembangkan tahap pengajaan dalam kursus Pengapliksian Konsep Penjagaan. Peserta terdiri daripada 4 orang penulis artikel bersama-sama 12 orang instrktur daripada pelbagai jabatan di universiti. Kajian di jalankan di Fooyin University, Kaohsiung.


PROSEDUR KAJIAN


Kualiti data kajian ini diperolehi melalui syarahan kuliah, interview, dokumen kurikulum (nota kuliah, tugasan pelajar dan ujian), rakaman tentang perbincangan kurikulum dan soal-jawab secara terbuka.

Enam belas orang instraktur yang terdiri daripada pelbagai jabatan iaitu jabatan kejururawatan (9 orang), psikologi (3 orang), sosiologi (2 orang), biologi (1 orang), pendidikan (1 orang) yang diambil untuk membangunkan kursus tersebut. Pembangunan kursus ini melibatkan proses perancangan, rekabentuk, pelaksanaan dan penilaian.

Perancangan

Tahap perancangan(Jun 2003 hingga Jun 2004)- pengkaji menjemput sarjana daripada universiti lain untuk memberi seminar dan bengkel berkenaan konsep dan pengajaran kejururawatan. berdasarkan kepada pengalaman, maklumbalas dari pengajar, kajian literatur dan kerangka kurikulum, Aplikasi Konsep Penjagaan dibangunkan.


Rekabentuk

Pada peringkat rekabentuk ( Jun 2004 hingga Januari 2005)- kesemua 16 instraktur mencari dan mengumpul maklumat yang berkaitan dengan kursus tersebut dan membangunkan panduan yang mengandungi rujukan dan maklumat yang diperlukan. buku panduan ini digunakan sebagai rujukan dalam pengajaran. Buku panduan ini dibentangkan dalam seminar selama 2 hari. Pembentangan tersebut dirakam untuk rujukan seterusnya.



Pelaksanaan

Tahap pelaksanaan ( September 2004 hingga Januari 2005) pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar diperkenalkan, termasuk juga kaedah kuliah, modeling, dialog, berkumpulan, praktis dalam dan luar kelas terhadap kemahiran tertentu dan tindakan. pelajar digalakkan untuk mertindak terhadap pengalaman penjagaan dan berkongsi dengan rakan dan pengajar.



Penilaian

Penilaian fitekanken kepada tiga perkara utama dalam pencapaian pelajar iaitu;

  1. Pengetahuan 'Penjagaan'. dinilai melalui ujian bertulis, laporan jurnal dan laporan berkumpulan
  2. Sikap 'Penjagaan'. Dinilai oleh kehadiran kelas dan journaling.
  3. Tingkahlaku 'Penjagaan'. dinilai oleh kedua-dua kaedah kualitatif dan kuantitatif. Borang kuantotatif ditanda oleh pesakit seramai 157 orang.



PENGUMPULAN DATA DAN ANALISIS DATA


Data dikumpulkan melalui dia kaedah iaitu kaedah kualitatif dan kaedah kuantitatif. data kualitatif diperolehi melalui kajian literatur, interview, dokumen kurikulum, perbincangan kurikulum dan soalan terbuka (open-ended questions).


Data kuantitatif pula dikumpulkan melalui instrumen Pengukuran Tingkahlaku Penjagaan (Caring Behavior Measurement). Ia mengandungi 26 soalan yang menggunakan skala likert 4 markah.



HASIL.


Data yang dikumpulkan menunjukkan bahawa proses pembangunan kurikulum tersebut tersebut telah berjaya melahirkan jururawat yang dapat mengaplikasikan konsep penjagaan dalam kerjaya mereka.


Wednesday, October 28, 2009

TUGASAN 2: ULASAN JOURNAL 2



KESAN PENGGUNAAN GAMBAR DAN PROMPT KEATAS TULISAN MURID. KAJIAN TINDAKAN OLEH PELAJAR SISWAZAH DI UNIVERSITI NEGARI CARLIFONIA, NORTHFIDGE



Abstrak


Sembilan Pelajar Siswazah (Penyelidik-Guru) dengan purata enam tahun pengalaman mengajar (1-15thn) menyertai kajian tindakan untuk mengkaji pengaruh penggunaan alatan bantuan visual (gambar) ke atas kemahiran menulis kanak-kanak. Sejumlah 165 murid awal persekolahan terlibat dalam dua fasa projek kajian. 83 lelaki dan 82 perempuan tadika hingga Gred ke-2.

Data menunjukkan apabila guru memilih tugasan menulis sebagai salah satu cara untuk meningkatkan kemahiran menulis, adalah penting bagi mereka mengetahui sama ada prompt sahaja ataupun secara bersama gambar lebih memberi manfaat kepada mereka.

Untuk younger student dan kemungkinan, pelajar bahasa kedua, gambar memberikan bantuan dalam kemahiran menulis dan lukisan. Bagaimanapun selepas tadika, gambar bersama prompt tidak memberikan kesan yang positif dapa penulisan mereka.

Pengkaji telah menyimpulkan bahawa bahawa walaupun gambar boleh menyediakan konteks dan maklumat kepada pelajar di semua peringkat umur untuk menulis, ia boleh menyekat kreativiti mereka. Ini adalah hasil dapatan yang tidak dijangka; kerana faktor-faktor yang mempengaruhi tulisan mereka adalah latarbelakang, pengalaman dan pengetahuan yang sedia ada dalam Bahasa Inggeris pelajar itu sendiri.



Pernyataan Masalah Kajian


Mengajar murid untuk menulis seringkali memberikan masalah kepada guru. Proses menulis dipengaruhi oleh faktor-faktor yang pelbagai, seperti sikap kanak-kanak terhadap penulisan, minat terhadap satu-satu topik, latar belakang pengetahuan dan pengalaman. Terdapat banyak strategi yang digunakan oleh guru untuk memastikan murid tersebut boleh menulis. Gambar dan visual yang lain adalah popular kerana gambar menjana idea murid untuk menulis tentang apa yang difikirkannya, adakah ianya betul? Adakah menulis prompt yang disertakan oleh gambar selalu berkesan dalam membantu murid dalam proses menulis?.



Persoalan Kajian


Adakah murid pada Gred Utama (K-2) respon bila diminta menulis menggunakan gambar dan prompt, dibandingkan dengan tulisan tanpa gambar?



Objektif Kajian


Objektif kajian adalah mengkaji bagaimana murid pada Gred Utama (K-2) respon bila diminta menulis menggunakan gambar dan prompt, dibandingkan dengan tulisan tanpa gambar.



Sampel Kajian dan Setting Kajian


Sampel kajian adalah seramai 165 murid baru dilibatkan dalam kajian ini yang mewakili 83 lelaki dan 82 perempuan. Daripada Tadika (55 murid) adalah Gred ke dua,berumur lima hingga lapan tahun. Sepuluh murid tidak hadir sama ada pada fasa 1 atau fasa 2 tersebut tidak termasuk dalam analisis ini. Dua pertiga murid (73 murid) berasal dari tahap demografi yang rendah yang ditanda dengan Pertama. Selebihnya adalah datang dari golongan pertengahan yang ditanda dengan Kedua (37 murid). Sampel kajian dari tadika adalah datang dari satu sekolah, sampel Gred Satu datang dari empat sekolah yang berlainan daerah termasuk sekolah persendirian, dan sampel dari Gred Dua datang dari dua daerah berlainan.



Prosedur Kajian


Dibantu oleh penulis dan pengajar, pelajar siswazah melaksanakan kajian dengan pemerhatian sama ada murid tersebut dipengaruhi atau tidak dalam menulis berbantukan gambar. Instruktor kursus membantu pengkaji-guru mengumpul dan analisis data.


Pengkaji-guru membuat banyak keputusan untuk kajian ini, termasuk jenis gambar prompt (potograph atau lukisan lini) yang ingin digunakan, yang mana gambar dan prompt di nyatakan., jenis kertas yang ingin digunakan (pelbagai gred dan tahap), dan bagaimana untuk hasilkan produk akhir. Kebanyakan keputusan adalah diputuskan secara perbincangan dan undian. Pda masa yang sama, pengkaji memikirkan adalah baik jikalau terdapat alternatif yang membantu mereka menyelesikan masalah yang kecil ini. Kadang2 juga mereka menjadi kecewa terhadap proses yang rumit ini. Walaubagaimanapun, mereka semua melihat kepelbagaian dalam mengumpul dan memprsembahkan data.


Pengkaji-guru juga menggunakan masa yang banyak untuk membahagikan murid kepada kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Mereka menekankan kepada keseimbangan setiap kumpulan untuk keda-duanya. Satu kumpulan akan menulis melalui gambar prompt dan kumpulan kedua adalah menulis tanpa melihat gambar.


Setiap murid diminta memnawa gambar. Gambar tersebut kemudian dikumpulkan dan dipilih oleh pengkaji-guru berdasarkan gambar yang paling sesuai digunakan untuk murid-murid tersebut. Pemilihan ini pada awalnya adalah sangat rumit. Ada yang memilih untuk menggunakan gambar lukisan dan ada yang ingikan gambar asli. Akhirnya gambar yang dipilih adalah gambar strawberi dan tembikai kerana buah tersebut menunjukkan buah pada kadar saiz dan warna yang sama.

Penilaian terhadap murid juga sukar kerana jika murid tersebut meniru rakan di sebelah. Lagipun pemilihan buah yang sama menyebabkan pelajar menjadi sedikit keliru.


Kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen diasingkan. Pada fasa pertama, kumpulan eksperimen menulis melalui bantuan gambar dan prompt. Manakala kumpulan kawalan menulis menggunakan prompt sahaja. Fasa kedua pula, kumpulan kawalan pula menulis menggunakan kaedah pronpt sahaja manakala kumpulan kawalan menulis menggunakan kaedah gambar dan prompt. Gambar pertama adalah strawberi manakala gambar kedua adalah tembikai.

Pengkaji-guru akan menilai tulisan murid. Tahap ini sangat kompleks kerana pengkaji-guru terdiri dari pelbagai latarbelakang dan tahap dan tetapi mereka risau bagaimana ingin menilai dengan adil.



Pengumpulan Penganalisisan Data


Berdasarkan huraian yang diberikan, pengumpulan data adalah melalui kaedah pemerhatian dan penilaian. Data dianalisis berdasarkan kepada yang dilakukan adalah berdasarkan kepada kualiti penulisan dan bilangan huruf tulisan.



Pengkaji-guru mengira setiap huruf yang ditulis ole murid. Penekanan diberikan kepada subkategori tulisan yang digunakan: iaitu tahap kecakaran, kecakaran, huruf besar da kecil, jarak, frasa dan lain-lain lagi. Analisis ejaan juga diambil kira iaitu tahap ejaan, tahap random, transisi perkataan, dan tahap konversional. Kemudian, enam unsur dikenalpasti dalam tulisan tersebut iaitu bagaimana kanak-kanak mendapat idea untuk menulis, pemilihan perkataan, kejelasan ayat, dan amalan biasa.’


Penulisan pelajar di fasa 1 dan dua dianalisis menggunakan kaedah mengesan enam perbezaan utama dalam tulisan. Guru mengenalpasti tulisan yang ditulis oleh pelajar di fasa 1, kemudian membandingkannya dengan fasa 2 bagi masing-masing kategori.


Elemen yang diberi penekanan:

Ejaan
  1. Tahap secara random
  2. Tahap tradidional
  3. Tahap konvesional

Evolusi Penulisan kanak-kanak
  1. Tahap Cakaran
  2. Cakaran
  3. tiru/benar
  4. label gambar
  5. Copy enviromental print
  6. Penggunaan perkataan awalanpenggunaan ayat tengah2
  7. masukkan ayat

fasa penulisan
  1. keseluruhan ayat
  2. Tahap perkembangan penulisan
  3. Cakaran
  4. Pengasingan-letter
  5. transisi
  6. stail penulisan
  7. Tahap penulisan

Inventori penulisan-gambar/prompt-:
  1. Bilangan perkataan
  2. bilangan ayat
  3. Semantik
  4. Adakah gambar sama dengan penceritaan?


Dapatan Kajian


Dapatan kajian adalah berdasarakan kepada dua elemen utama iaitu kualiti penulisan dan bilangan huruf tulisan.


Kualiti Tulisan


Dapatan kajian menunjukkan 33% murid tadika menunjukkan peningkatan dalam kualiti penulisan melalui gambar dan prompt; 15% menunjukkan peningkatan dalam kualiti penulisan melalui oral prompt, dan 52% menulis sama dalam kedua-dua fasa kajian.


Murid gred 1 menunjukkan menunjukkan 30% peningkatan dalam kualiti penulisan melalui gambar dan prompt; 27% menunjukkan peningkatan dalam kualiti penulisan melalui oral prompt, dan 43% menulis sama dalam kedua-dua fasa kajian.


Murid gred 2 pula menunjukkan menunjukkan 48% peningkatan dalam kualiti penulisan melalui gambar dan prompt; 40% menunjukkan peningkatan dalam kualiti penulisan melalui oral prompt, dan 12% menulis sama dalam kedua-dua fasa kajian.


Bilangan Huruf Tulisan


Dapatan kajian menunjukkan 34% murid tadika menunjukkan peningkatan dalam bilangan penulisan melalui gambar dan prompt; 15% menunjukkan peningkatan dalam bilangan penulisan melalui oral prompt, dan 52% menulis sama dalam kedua-dua fasa kajian.


Murid gred 1 menunjukkan 15% peningkatan dalam bilangan penulisan melalui gambar dan prompt; 15% menunjukkan peningkatan dalam bilangan penulisan melalui oral prompt, dan 70% menulis sama dalam kedua-dua fasa kajian.


Murid gred 2 menunjukkan 38% peningkatan dalam bilangan penulisan melalui gambar dan prompt; 43% menunjukkan peningkatan dalam bilangan penulisan melalui oral prompt, dan 19% menulis sama dalam kedua-dua fasa kajian.

Tuesday, October 27, 2009

TUGASAN 2: ULASAN JOURNAL 1

KAJIAN TINDAKAN KAUNSELING SEKOLAH; SATU KAJIAN KES.



Bold

PENGENALAN DAN PERNYATAAN MASALAH


Situasi semasa dalam pendidikan yang menekankan kepada membuat keputusan berasaskan data (data-driven decision making),kaunselor sekolah diberi tekanan untuk membuktikan bahawa bagaimana mereka dapat menyumbang dalam meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Situasi ini menegaskan bahawa penting bagi kaunselor sekolah menggunakan Model Kebangsaan ASCA untuk membantu mereka memahami kepentingan menggunakan kaedah program berasaskan bukti (evidence-based program), iaitu bagaimana memilih intervensi untuk menyokong program kaunseling di sekolah, dan mengumpul dan menggunakan data dan menunjukkan perbezaan antara pelajar.

Berdasarkan kepada keperluan ini, ketua daerah (sekolah) memilih untuk menyediakan latihan untuk kaunseling sekolah untuk melaksanakan program berdasarkan bukti (evidence-based program), iaitu Student Success Skills (SSS)yang merupakan sebahagian dari program kaunseling sekolah. Kaunselor sekolah dilatih untuk mengaplikasikan SSS di sekolah. Ia adalah termasuk kerangka untuk pengumpulan data dan lain-lain.



OBJEKTIF KAJIAN


Objektif kajian tindakan ini adalah:

  1. Untuk menilai keberkesanan SSS intervensi dalam meningkatkan pencapaian akedemik untuk pelajar Gred 4 dan 5

  1. Mengumpul data yang boleh dikongsi bersama gurudan pentadbir untuk menyokong kepentingan peranan kaunselor sekolah



SAMPEL DAN SETING KAJIAN


Sampel kajian adalah pelajar Gred 4 dan 5 dari sekolah luar bandar di Duval Country, Florida.



PROSEDUR KAJIAN


SSS skil diperkenalkan untuk lima kelas dan kemudian dibuat ujian FCAT pada musim bunga. Pelajar yang mendapat markah rendah akan dilibatkan dengan intervensi kaunseling SSS. Pelajar yang diambil adalah berdasarkan kepadakerajinan, tingkahlaku, dah habit dalam pembelajaran untuk memastikan keseimbangan dan membolehkan kauselor memastikan komitmen mereka terhadap intervensi SSS. Sesi SSS dibuat paling banyak selama 8 sesi. Mereka dikehendaki hadiri satu pembelajaran SSS secara bilik darjah dan paling kurang lima sesi SSS dalam kumpulan kecil. Purata satu kumpulan adalah antaa 5 hingga 7 orang. Data dikumpul selama tiga tahun berturut-turut iaitu tahun 2005/06, 2006/07 dan 2007/08.



PENGUMPULAN DATA


Data dikumpulkan dari pelejara yang menghadiri intervensi secara bilik darjah dan juga kumpulan kecil. Kaunselor menggunakan spreadsheet yang mengandungi nombor pelejar, gred, bangsa, jantina, bilangan kehadiran sesi SSS, nombor kumpulan, tahap pencapaian awal dan tahap pencapaian akhir. (+/-) tahap perubahan, Skala markah perkembangan (Developmebt Scale Score-DSS) awal dan akhir, dan (+/-) perunahan DSS.



ANALISIS DATA


Data dianalisis menggunakan skor min untuk semua pelajar. DSS digunakan kerana pelajar boleh menunjukkan kemajuan mereka dalam FCAT dan boleh dikenal pasti dengan mudah. Skala skor adalah 100 hingga 500 dan ditukar kepada DSS- 0 hingga 3000. skor DSS akan diberikan kepada pelajar dan ibu bapa. Data kemudian diberikan kepada ketua kaunselor kawasan (sekolah) dan digabungkan dengan keseluruhan data untuk kawasan tersebut. Data dibandingkan untuk ketiga-tiga tahun tersebut. Data yang terlibat adalah berkaitan dengan matematik dan pembacaan untuk pelajar tersebut. Markah untuk pelajar ini kemudiannya dibandingkan dengan markah untuk semua pelajar yang terlibat untuk daerah tersebut.



HASIL.


Fokus kajian tindakan ini adalah kesan SSS ke atas markah intervensi pelajar gred 4 dan 5. Hasil menunjukkan peningkatan yang ketara bila dibandingkan dengan pelajar antara daerah.

Monday, October 26, 2009

AKTIVITI 1: APA ITU KAJIAN TINDAKAN-ULASAN BUKU

Apa Itu Kajian Tindakan.


Kajian tindakan sebagai proses kitaran, dinamik, dan kolaboratif yang menekankan kepada isu sosial dalam masyarakat yang mempengaruhi kehidupan mereka.


Kajian tindakan adalah bentuk pengumpulan, penyiasatan relektif-kendiri yang dijalankan dalam situasi sosial yang bertujuan untuk meningkatkan rasionaliti dan keadilan dalam sosial mereka atau dalam pendidikan, juga memahami praktis dan situasi dimana praktis ini dilaksanakan. (Kemmis & McTaggart, 1988)

Satu pendedahan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia mengubah amalan. Pendekatan ini memerlukan guru melaksanakan inkuiri penemuan secara individu serta melibatkan guru-guru lain secara kolaboratif. (McNiff :1988)

Kajian tindakan membantu kita mempelajari konsep, idea, penerangan dan penambah baikan baru yang boleh dilakukan kerana ia merupakan alat yang digunakan untuk pembelajaran di sekolah dan di dalam bilik darjah.

Kajian tindakan boleh digunakan dan dilaksanakan untuk aktiviti pembelajaran sama di kelas dan di sekolah.

Kajian tindakan juga mampu memberikan hasil yang terbaik seperti membentuk rancangan, polisi, program dan prosedur yang efektif,


..............

Satu usaha di bilik darjah yang bersifat cuba jaya dan berterusan. Participant (pengurus sekolah, guru atau pelajar ) membuat intervensi dan langkah-langkah pembaikan dalam usaha mendapatkan anjakan cara berfikir dan kesedaran yang baru. Usaha ini dilaksanakan dalam apa-apa jua keadaan dengan tujuan memperbaiki amalan kerja, menambah kefahaman baru dan meningkatkan profesionalisme dalam profesion keguruan


Dalam perkataan mudah, kajian tindakan ialah satu penyelidikan yang dilakukan oleh seorang guru terhadap amalan kerjanya di bilik darjah atau di sekolah untuk mempertingkatkan lagi kualiti dan keberkesanan kerja yang dilakukannya agar dapat melahirkan para pelajar yang cemerlang dari setiap aspek..




Ciri Kajian Tindakan



Dilakukan oleh guru dalam konteks tugas seharian, dalam situasi sebenar.


Dilakukan secara individu atau kumpulan atau kolaboratif dengan guru yang bersifat kritis kendiri dan berkomitmen untuk meningkatkan kefahamannya.


Menggunakan tindakan praktis/intervensi bagi menyelesaikan masalah dan mengembangkan pengetahuan secara serentak.


Banyak guna refleksi kendiri terhadap kekuatan / kelemahan amalan.


Melibatkan guru bina teori daripada amalan sebenar.


Penekanan kepada masalah praktik bukannya masalah teori.


Dilakukan secara berterusan, berkembang mengikut kitaran



_________________________________________________________________________

Kajian tindakan ialah proses penyelidikan yang sistematik yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yan dilakukan oleh guru dalam situasi sosial itu sendiri (guru/pendidik) sebagai penyelidik.

Melaksanakan tindakan praktik (intervensi ) mereka sendiri yang bertujuan untuk membaiki dan meningkatkan kualiti amalan mereka.

- kitaran

-dinamik-kolabratif



______________________


Kajian bilik darjah adalah merujuk kepada pemerhatian yang dilakukan semasa aktiviti pembelajaran, refleksi dan perbincangan, melalui data daripada penyelidikan kawan-kawan yang lepas dan literature review.
•Kajian ini membantu guru menjadi guru yang efektif dan pelajar akan belajar bagaiman untuk menjadi pelajar yang efektif
•Kajian bilik darjah adalah berbeza daripada penilaian bilik darjah (classroom assessment -lebih kepada what) sebaliknya classroom assessment merupakan sub kecil dalam kajian bilik darjah (why).


CIRI-CIRI KAJIAN BILIK DARJAH

•Learner-centered –lebih kepada bagaimana pelajar terlibat dengan aktiviti pembelajaran di dalam bilik darjah
•Teacher-directed – guru sebgai penyelidik utama
•Kolaboratif –dilakukan sesama guru di dalam bilik darjah
•Context-specific
•Practical and RelevantBerterusan

Sunday, October 25, 2009

TUGASAN KELAS: DEFINISI KAJIAN TINDAKAN

Kajian Tindakan adalah satu pendekatan penyelidikan yang berusaha mempertingkat mutu profesionalisme guru. Ia merupakan penyelidikan terhadap situasi sosial di sekolah yang bertujuan memperbaiki kualiti amalan guru.

Ia adalah satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-gurun menjadi lebih sedar, kritis dan bersedia untuk mengubah amalan-amalannya.

Kajian tindakan juga sebagai satu kajian terhadap persekitaran sekolah yang melibatkan warga sekolah itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing- masing.

Kesimpulannya, Kajian Tindakan adalah “ belajar daripada apa yang dibuat. ” (learning by doing)

TUGASAN KELAS: MENGAPAKAH KAJIAN TINDAKAN PENTING DIJALANKAN OLEH GURU

10 Sebab perlunya kajian tindakan dijalankan oleh guru adalah:

  1. Peranan guru bukan setakat pendidik tetapi juga pengkaji. Oleh demikian, guru dapat mengenalpasti masalah yang timbul dalam lingkungan sekolah bilik darjah dan mengambil langkah-langkah yang perlu.
  2. Hasil dari kajian tindakan membolehkan guru mencari alternatif terbaik tentang kaedah mengajar untuk memastikan pelajar dapat belajar dengan sempurna
  3. Kajian tindakan mampu menjana minda guru yang kreatif dsan kritis dalam semua bidang samada berkaitan dengan pendidikan atau tidak
  4. Hasil dari kajian tindakan boleh digunakan untuk membuat penambahbaikan kepada sistem yang sedia ada di sekolah.
  5. Melalui kajian tindakan, guru dapat memperkembangkan pengetahuan mereka melalui maklumat-maklumat baru yang diperolehi
  6. Guru dapat membantu pelajar dalam proses mendapatkan ilmu pengetahuan
  7. Kajian tindakan akan memacu kecemerlangan pelajar dalam pelbagai bidang samada akademik atau ko-kurikulum.
  8. Kajian tindakan akan membentuk budaya penyelidikan di kalangan guru.
  9. Melalui kajian tindakan, guru dapat merancang huraian mata pelajaran dengan lebih berkesan
  10. Kajian tindakan membolehkan guru mendapatkan sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajaran pelajar, keadaan murid, suasana dalam bilik darjah dan sebagainya.

Saturday, October 24, 2009

Action Reseach

Assalamualaikum.
Blog Rasmi ku untuk subjek Kajian Tindakan..
Welcome to all VISITORS.